web accessibility bulgarian flag english flag
Начало » Структура » Филиали » Филиал – Смолян » Документи » Правила за организация на учебния процес за учебната 2016/2017 г.

Правила за организация на учебния процес за учебната 2016/2017 г.

ПРЕПОДАВАТЕЛСКА ЗАЕТОСТ

1. ГОДИШНИЯТ НОРМАТИВ НА ЩАТНИТЕ ПРЕПОДАВАТЕЛИ СЕ ОПРЕДЕЛЯ КАКТО СЛЕДВА:

1.1. Стандартен норматив – 360 часа.

1.2. Норматив на нехабилитираните преподаватели без научна степен, навършени 50 годишна възраст или пък с повече от 20-годишен стаж във висши училища – 460 часа.

1.3. Норматив на работещите като преподаватели и старши преподаватели – 560 часа.

Заетостта по платени магистърски програми не се включват в годишния норматив на преподавателя.

2. Ректорът може да разреши намален годишен норматив (но не по-малък от 180 часа, приравнени в упражнения) в следните случаи:

  • при създаване на нови факултети и специалности или в процеса на преустройството им;
  • с оглед на подготовката и защита на дисертации, подготовка на хабилитационни трудове, разработване на научно-методически въпроси, възложени от ръководството на Университета;
  • други специални случаи.

3. По-малък индивидуален годишен норматив се допуска за:

  • Ректора на Университета – до 50%;
  • Зам. -ректорите и деканите – до 25%;
  • Зам. -деканите и ръководителите на катедри – до 20%;

4. ДВЕ ТРЕТИ (2/3) от часовете на годишния норматив трябва да са от аудиторна заетост и се формират в часове упражнения както следва:

Аудиторна заетост

  • лекции: 1 ч. лекции = 2 ч. упражнения;
  • семинарни и практически занятия: 1 час = 1 час упражнения;
  • лекциите и упражненията, провеждани на чужд език от преподаватели нефилолози да се отразяват в индивидуалния план, като 1 час лекция се приравнява на 4 часа упражнения, а 1 час упражнение – на 2 часа упражнения;

Извънаудиторна заетост:

  • проверка на курсови работи, реферати, тестове и др. форми за текущ контрол: по 0.2 часа за всяка, (за групови домашни работи – по 0.1 часа за всяка) но не повече от 30 часа годишно (проверените работи се съхраняват една година след отчитане на индивидуалния учебен план);
  • изпитани студенти на семестриални изпити: по 0.2 часа упражнения за всеки изпитан студент над 150 (за еднократно явяване); ако в изпита участва и асистент /но не повече от един/ същото се начислява и на него. Ограничението на броя изпитани студенти отпада за факултети, в които хорариумът в редовна форма по учебен план за всички специалности е до 2700 часа.
  • изпитани студенти на държавни изпити (защити на дипломни работи): по 0.5 часа упражнения на изпитан студент на всеки член от държавната изпитна комисия;
  • ръководство на дипломанти: по 20 часа упражнения за всеки защитил дипломант в рамките на учебната година;
  • рецензия на дипломна работа: по 4 часа упражнения за всяка рецензия;
  • ръководство на докторант: по 60 часа упражнения годишно за всеки български докторант и по 80 часа чуждестранен докторант, когато същият се обучава на български език;
  • ръководство на чуждестранен докторант, ако обучението се провежда на чужд език, се заплаща по план сметка, съобразно приети за университета правила и не формира часове за норматив.
  • участие в изпитни комисии по конкурси за докторанти и за полагане на докторантски минимум: по 5 часа упражнения за всеки изпитан на всеки член от комисията;
  • ръководство на теренна практика: по 2 часа упражнения за един ден практика, но не повече от 50 часа годишно за група;
  • ръководство на студентска научноизследователска работа: до 20 часа годишно по решение на катедрения съвет (при отчитане се прилага копие от решението);

5. Формиране на часове от педагогически практики:

  • провеждането на текущата педагогическа практика се реализира на подгрупи (съгласно заповедта за групи и подгрупи) и формира часове съгласно учебния план;                                                       
  • за ръководство на един студент при провеждане на преддипломна педагогическа практика се формират часове, както следва:

Редовно обучение:

  • хибридни специалности: до 5 часа за методистите и до 1,5 часа за педагога – до 11,5 часа;
  • университетски специалности: до 6 часа за методистите и до 1,5 часа за педагога – до 13,5 часа;
  • за специалности Предучилищна педагогика и чужд език, Начална училищна педагогика и чужд език и Предучилищна и начална училищна педагогика до 3 часа за методистите и до 1,5 часа за педагога;
  • за специалности Педагогика, Специална педагогика и Социална педагогика до 4 часа;

Задочно обучение:

  • за ПНУП до 3 часа за методиста и до 1,5 за педагога;
  • за останалите специалности при едноседмична практика до 2 часа на методиста на всяка специалност;
  • при две-три седмична практика до 3 часа на методиста на всяка специалност;
  • при 4-ри или повече седмична практика до 4 часа на методиста на всяка специалност.

6. По учебните дисциплини „Практика на специалността” и „Преддипломен стаж”, изучавани в специалностите на ФМИ в професионално направление 4.6. Информатика и компютърни науки, да се реализира провеждането на практика и стажа по групи, което да формира часове за академичните наставници и менторите съгласно учебния план. Академичният наставник (преподавател от ФМИ) провежда определения брой часове за всяка група съгласно заповедта на Ректора на ПУ за броя на групите за обучение. Менторът (фирмения наставник) за всеки 20 часа от учебния план се хонорува с по 1 (един) лекторски час на студент от обучаваната група и получава заплащане за 1 (един) лекторски час съгласно решение на ФС за съответната учебна година.

7. При планиране на годишен норматив по-малък от определения, трудовото възнаграждение се формира съобразно планирания и изпълняван брой часове за съответната учебна година.

8. Неизпълнението на утвърдения от Ректора норматив се санкционира с процент от годишната основна заплата, съответстващ на процента на неизпълнението в двете съставки, формиращи норматива, независимо от общото изпълнение.

9. На хоноруваните преподаватели за семестриални изпити се начисляват по 0.2 ч. упражнения за изпитан студент. Ако в изпита участва и асистент /но не повече от един/ същото се начислява и на него.

ВЪЗНАГРАЖДЕНИЯ ЗА НАДНОРОМЕНИ И ХОНОРУВАНИ ЧАСОВЕ

10. Наднормените часове на щатните преподаватели се изплащат над утвърдения годишен норматив, ако финансовото състояние на Филиала го позволява и при условие, че 2/3 от норматива е от аудиторна заетост. Факултетите могат да определят допълнителни ограничения за заплащане на наднормените часове с решение на Факултетните съвети. Възнагражденията се изплащат с оглед изпълнението на индивидуалния план към 31.07.2017 г.. На хоноруваните преподаватели възнагражденията се изплащат ежемесечно в пълен размер. Сведенията за реализирани часове на хоноруваните преподаватели се представят в касата до 25-то число на месеца.

11.
На редовните докторанти могат да се изплащат упражненията над 30 часа.

12. Възнагражденията за наднормени и хонорувани часове ( в упражнения) през учебната 2016 – 2017 г. да бъдат, както следва ( в лв. на час упражнение):

  • на професор - 7.00 лева;
  • на доцент - 6.00 лева;
  • на асистентски състав (асистент, гл. асистент, преподавател, ст. преподавател, външни хонорувани преподаватели) - 4.00 лева;
  • на хоноруван преподавател по чужд език, както и по български език на чужденци – 4.50 лв.;
  • на нехабилитиран доктор – 5 лв;
  • за студенти – 2.00 лв.

13. Наднормени часове над удвоения годишен норматив се изплаща на 50% от тарифите по т. 12.

Сумите от наднормените часове се изплащат в рамките на утвърдените от АС средства за трудови възнаграждения и хонорари на факултетите.

14. Възнагражденията на някои високо квалифицирани хонорувани преподаватели да се изплащат в по-голям размер чрез сключване на индивидуални граждански договори след решение на ФС и съобразно финансовите възможности на филиала.            

15. Хонорарите за следдипломна и допълнителна подготовка да не се обвързват със заплащането на останалите часове в Пловдивския университет “Паисий Хилендарски”, а да се формират съобразно план-сметките на курсовете и конкретните финансови възможности, съобразно решенията на факултетните съвети.

16. Възнагражденията на базовите учители се определят, както следва:

16.1. За един лекторски час – размерът на лекторския час, договориран за системата на народната просвета, диференциран според образователния ценз на базовия учител и конкретизиран с указание на направление “Образование и наука” община Смолян;

1.) За учители в училища, само за реално изнеси уроци, както следва:

ПРИ ХОСПИТИРАНЕ

  • за изнесен урок и участие в обсъждането му – до 2 часа;
  • за изнесен урок без участие в обсъждането му – 1 час;
  • при изнасяне на пробен урок от студент с участие в обсъждането – 1 час;
  • при изнасяне на пробен урок от студент бе участие в обсъждането – 0.5 час.
  • за изнесен урок по чужд език – 3 часа.

ПРИ ТЕКУЩА ПРАКТИКА                      

а/ на студенти от среден и горен курс:

  • за ръководство на 1 подгрупа студенти – до 3 часа седмично;

б/ на студенти от ПНУП и НУПЧЕ

  • за ръководство на 1 подгрупа студенти – до 3 часа седмично
  • за чужд език – до 4 часа седмично;

        в/ на студенти от “Специална педагогика” и “Педагогика”

  • за ръководство  на 1 подгрупа студенти до 4 часа седмично;


ПРИ ПРЕДДИПЛОМНА ПРАКТИКА

А/ на студенти от среден и горен курс:

  • за ръководство на 2-3 студенти - до 3 часа седмично;
  • за ръководство над 3-ма студенти – до 4 часа седмично.

Б/ на студенти от ПНУП и НУПЧЕ:

  • на учители с общообразователна подготовка:

    • за ръководство на 2-ма студенти – до 3 часа седмично;
    • за ръководство на 3-ма и повече студенти – до 5 часа седмично.

  • на учители специалисти

    • за ръководство на 2-3 студенти – до 2 часа седмично;
    • за ръководство на 4-5 студенти – до 3 часа седмично;
    • за ръководство на 6 и повече студенти – до 4 часа седмично;
    • за чужд език – за ръководство до 6 студенти – до 6 часа седмично;
    • за чужд език – за ръководство над 6 студенти – до 9 часа седмично;

В/ на студенти от “Специална педагогика” и “Педагогика”:

  • за ръководство на 5 студенти – до 4 часа седмично;
  • за ръководство над 5 студенти – до 5 часа седмично;

2.) За учители в детски заведения и възпитатели в Дом за Медико-Социални грижи:

ПРИ ХОСПЕТИРАНЕ;

  • за изнасяне на едно занятие и участие в обсъждането му – 1,5 часа;
  • за изнасяне на едно занятие без участие в обсъждането му – 1 час;

ПРИ ТЕКУЩА ПРАКТИКА;

  • за един ден – до 2 часа седмично;
  • за чужд език – до 4 часа седмично;

ПРИ ПРЕДДИПЛОМНА ПРАКТИКА

  • за ръководство на 2-3 студенти – 5 часа седмично;
  • за чужд език – за ръководство до 6 студенти – до 6 часа седмично;
  • за чужд език – за ръководство над 6 студенти – до 9 часа седмично;

3.)  За социални работници, участващи в обучението на студенти от Социална педагогика;

ПРИ ТЕКУЩА ПРАКТИКА

За ръководство на 1 подгрупа студенти – 4 часа седмично;

ПРИ ПРЕДДИПЛОМНА ПРАКТИКА

  • за ръководство на 5 студента – до 4 часа седмично;
  • за ръководство над 5 студента – до 5 часа седмично;

4.) За директори на учебни заведения, в които се провежда практическо обучение:

    а) за директори на училища:

  • ако в училището се провежда практическо обучение на повече от четири специалности – 5 часа на месец;
  • ако в училището се провежда практическо обучение на три специалности – 4 часа на месец;
  • ако в училището се провежда практическо обучение на 1-2 специалности – 3 часа на месец.

    б) за директори на детски заведения:

  • ако в заведението се провеждат всички видове практика – 4 часа на месец;
  • ако в заведението се провежда само преддипломна практика – 2 часа на месец.

    в) за директори на специални училища и социални заведения:

  • на един от директорите – 4 часа месечно;

Забележка: Реално взетите часове се отразяват в материална тетрадка и специален отчет /по образец на Филиала/, които се заверяват от директорите, ръководителите на учебната практика и ръководителите на съответните катедри.

16.2.
Базовите учители и ръководители на базови учебни заведения не могат да бъдат избирани за хонорувани преподаватели.

ОБУЧЕНИЕ НА СТУДЕНТИ

17. Промени в учебните планове се извършват само с решение на АС по мотивирано предложение на факултетния съвет. Проект на актуализиран учебен план се внася за утвърждаване от АС веднъж годишно до началото на месец май на календарната година и влиза в сила за предстоящата академична година.

18
. Обучението във Филиалите на ПУ да се провежда по утвърдените от АС учебни планове на съответните факултети. Допустими са различия по отношение на:

  • намалена аудиторна заетост (не по-малка от 2200 часа) при запазване броя на кредитите. Не се прилага за учебните дисциплини и формите за практическа подготовка, посочени в чл.7, 8 и 9 от Наредбата за единните държавни изисквания за придобиване на висше образование с професионална квалификация”Учител”, приета с ПМС № 12 от 1995 г. (ДВ, бр.9 от 27.01.1995 г., доп., бр.50 от 1.06.1995 г.)

    • разпределението на дисциплините по семестри (когато е целесъобразно);
    • предлаганите избираеми и факултативни дисциплини.

19. При численост на курса /потока/ под 10 студенти списъчен състав аудиторните часове за всяка дисциплина се планират и отчитат спрямо предвидените по учебен план, както следва:

  • За лекции:

    • за 9 студенти – на 90%
    • за 8 студенти – на 80%
    • за 7 студенти – на 70%
    • за 6 студенти – на 60%
    • за 5 и по-малък брой студенти – на 50%

  • За упражнения:

    • за 7 студенти – на 100%
    • за 6 студенти – на 90%
    • за 5 студенти – на 80%
    • за 4 и по-малък брой студенти – на 50%

20. Обучението по избираеми и факултативни дисциплини се провежда при сформирана група от минимум 10 (десет) студенти. За специалности с под 20 студенти в курс и за тези от професионални направления "Театрално и филмово изкуство" и "Музикално и танцово изкуство" сформираните групи да бъдат от минимум 7 студенти.

21
. Минималният брой студенти, при които може да стартира обучение в платени магистърски програми, се определят с решение на факултетния съвет.

22.
Обучението в нефилологическите бакалавърски и магистърски програми може да бъде провеждано на чужд език от преподаватели, притежаващи необходимите езикови компетентности.

23. Правила за преминаване на студентите в по-горен курс:

23.1. Студентите могат да преминат в по-горен курс с невзети изпити (условно записване) по ред и условия, определени от факултетните съвети. Тези изпити трябва да се положат в рамките на учебната година, в която студентите са записани условно. При неполагането им студентите прекъсват следването си.

23.2. Студентите бакалаври в задочна форма на обучение имат право на две семестриални служебни заверки за целия курс на следването.

23.3. Студентите от двете форми на обучение получават заверка след задължително изпълнение на задачите, поставени им на семинарни занятия или практикум.

23.4. Прехвърляне на студенти в друга специалност от същия факултет става със съгласието на Декана, а в специалност от друг факултет – със съгласието на Деканите на двата факултета. Разрешението се дава от Ректора.

24. Възстановяване на студентски права се извършва или чрез явяване на кандидатстудентски изпит, или чрез заплащане на държавната субсидия плюс семестриална такса.
Възстановилите права лица продължават обучението си по действащия към момента на възстановяването учебен план.

25.
На отстранени студенти (семестриално завършили или с положена държавен изпит), обучавани по учебни планове без кредити, факултетите могат да признават периоди на обучение със съответните кредити.

СТУДЕНТСКИ ТАКСИ

26. Студентите, приети за обучение срещу заплащане ( по реда на чл.9, ал.3, т.6, буква „б“ и чл.21, ал.2 и ал.3 от ЗВО), както и изучаващите паралелна (втора) специалност, заплащат обучението си в пълен размер, определен в съотвествие с чл.95, ал. 4 от ЗВО (държавната субсидия за съответната специалност плюс утвърдените от МС годишни такси). Размерът на заплащането не важи за обучаващите се в надстроечните магистърски програми.

27. Студентите обучаващи се срещу заплащане, нямат право до приключване на следването си да променят основанието за приемане в специалността, в която са записани.

28. Прехвърлените от други ВУ несубсидирани студенти се обучават по правилата на платената форма на обучение.

29. Студентите които се обучават по индивидуален план, заплащат в двоен размер таксата, определена от МС.

30. Таксите за обучение в надстроечните магистърски програми по държавна поръчка са определените от МС за съответната учебна година, а за обучение срещу заплащане – утвърдените от АС по предложение на факултетите.

31. Таксите за обучение по следдипломна и допълнителна подготовка се утвърждават от АС по предложение на факултетните съвети.

32. В изключителни случаи, неотговарящи на приетите вътрешни правила от ФС, деканите мотивирано пренасочват подадените до тях молби на студенти към ректора за окончателно решение (основание чл.32, ал.4 от ЗВО)

Одобрил: Проф. д-р Илиян Иванов - директор; Последна промяна на 05 Април 2018